Do informačného systému sa budú vkladať dáta od spoločností, ktoré s
odpadmi nakladajú. Bude sa vedieť kto, odkiaľ, koľko odpadu zobral a ako
s ním naložil. Cieľom ISOH je zníženie administratívnej záťaže
subjektov, ktoré spracúvajú odpad.
Prvá etapa je už spustená, druhá sa spustí v júli tohto roka.
Envirorezort približuje, že od 1. júla bude v prevádzke aj elektronické
podávanie žiadostí na prevádzkovanie zariadení, ktoré spracúvajú odpad, a
na udelenie oprávnení.
„Samotný koncept Informačného systému odpadového hospodárstva
ministerstvo nespochybňuje, naopak, vyvíja veľké úsilie, aby bol
spustený fungujúci systém. V prípade zrušenia by sa niekoľko miliónov
eur muselo vracať zo štátneho rozpočtu späť Európskej únii," konštatuje odbor komunikácie.
Za minulej vlády bolo dodávateľovi systému vyplatených 12 211 692 eur vrátane DPH. „V súčasnosti prebiehajú rokovania s dodávateľom o oprávnenosti vyfakturovaných nákladov," tvrdí odbor komunikácie.
Projektom sa má vybudovať a zaviesť jednotný environmentálny monitorovací a informačný systém v odpadovom hospodárstve.
„Po vytvorení portálu ako jednotného prístupového bodu sa zároveň
vytvorí elektronický komunikačný nástroj na podporu plnohodnotne
zabezpečenej elektronickej komunikácie. Taktiež sa zavedú jednotné
registre, ktoré vytvoria predpoklady na efektívnu tvorbu plánov
odpadového hospodárstva," vysvetľuje Ministerstvo životného prostredia.
Do systému sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to
ešte pred uvedením výrobku na trh. Povinnosť registrácie vyplýva z
európskych smerníc. Prednedávnom ministerstvo na svojej webovej stránke
zverejnilo zmenu termínu na registráciu výrobcov do ISOH. Odbor
komunikácie tvrdí, že tak vyšlo v ústrety požiadavkám organizácií
zodpovednosti výrobcov. Tí podľa odboru argumentovali veľkým množstvom
klientov a z toho vyplývajúcou nemožnosťou včas vykonať registráciu cez
elektronický formulár.